Jokainen yritys varmasti allekirjoittaa otsikon tekstin ja pyrkii sitä kohti. Lähtökohtaisesti yritystoiminnan ydin on tehdä tulosta omistajilleen. Tuloksenteon takana on useimmiten ihminen tai joukko ihmisiä tiimissä, yksikössä tai muussa mitattavassa määreessä. Kun henkilöstö voi hyvin ja sitä johdetaan hyvin, mahdollisuudet tuloksentekoon paranevat.
Henkilöstöllä on kuitenkin muitakin vaikutuksia kuin tuloksen luominen. Yksi yrityksen kannalta kriittinen vaikutus, jonka henkilöstö luo on työnantajamielikuva. Henkilöstö viestii aina jotakin yrityksestä ulospäin. Tapoja viestiä on monia ja eri tavat luovat mielikuvaa yrityksestä – hyvässä ja pahassa. Mielikuva välittyy käyttäytymisestä, puheista ja eleistä. Viestejä tulkitsevat asiakkaat, sidosryhmät, perhe ja jopa ystävät. Mielikuva yrityksestä välittyy yhden henkilöstön jäsenen kautta yllättävän laajalle joukolle ja vaikutukset ovat moniulotteiset.
Mistä henkilöstön hyvä tekeminen lähtee?
Kenties hyvästä työilmapiiristä, yhteishengestä ja hyvästä esihenkilötyöstä? Kyllä, juuri nuo kolme aspektia luovat loistavan pohjan hyvälle tekemiselle. Voit helposti laskea, kuinka paljon jokainen viettää ajastaan työpaikalla ja näin ollen on erityisen tärkeää, että henkilöstö viihtyy työpaikalla. Negatiivisia asioita löydetään helposti ja ne nousevat keskusteluissa herkemmin pinnalle. Ihmisille on tyypillistä havaita ja mainita negatiivisista asioista, vaikka positiivistakin puhuttavaa riittäisi. Oli positiivisia asioita kuinka paljon, niiden nostaminen framille unohtuu helposti.
Yksi ilmapiiriä ja yhteishenkeä kohottava aktiviteetti voisi olla viikottaiset ”kehumiskahvit”, jossa nostetaan esiin aamun kahvitauolla jotakin positiivista esimerkiksi kollegasta tai miksei jopa itsestään. Tämä olisi hyvä tapa startata aamu ja positiivisuuden kierre varmasti kantaisi myös pidemmälle päivään.
Kehumiskahvit auttavat palauttamaan mieleen jokaisen merkitystä yrityksessä sekä tuovat esiin arvostusta ja kunnioitusta, joita jokainen kaipaavat. Kehumiskahvit ovat kokeilemisen arvoinen aktiviteetti, ja varmasti kohottavat työpaikan ilmapiiriä.
Henkilöstöstä huolehtiminen palautuu positiivisena arvonnousuna
Hyvä ilmapiiri, yhteishenki ja hyvä esihenkilötyö – nämä luovat positiivisuuden kierteen, jota ruokkimalla työnantajasta syntyy arvokas kuva. Hyvä työnantajamielikuva vaikuttaa poikkeuksetta rekrytointiprosesseihin. Hakijakokemusta ei saa missään tapauksessa unohtaa. Myös prosessista tippuvat kandidaatit toimivat hakijakokemuksen lähettiläinä. Heidän viesti työmarkkinoille hyvästä hakijakokemuksesta on mittaamattoman arvokasta pääomaa.
Miksi se on tärkeää? Sisäisesti pitää olla tietoinen henkilöstön fiiliksestä, jotta hyvästä työntekijäkokemuksesta saa kaiken irti ja sitä voi kuuluttaa ulospäin. Toisaalta myös huonosta fiiliksestä pitää tietää, jotta ongelmien syihin voidaan puuttua ja varmistaa, etteivät huonot kokemukset ole tuloksen tiellä.
Loppuun voisi todeta kertauksena, että henkilöstö on ylivoimaisesti yrityksen tärkein voimavara. Henkilöstön kannustaminen, ja siitä huolehtiminen palautuu yritykselle pelkästään positiivisena arvonnousuna. Näin toteutuu otsikossa mainittu.
Kirjoittanut Senior Business Advisor Jukka Marttila:
Kysy lisää BBI HR palveluista
Soita 020 735 0230 tai lähetä sähköpostia [email protected]