Työntekijät ovat jokaisen työpaikan avainhenkilöitä – ilman työntekijöitä ei syntyisi tuottavaa työtä. Työntekijäkokemus tulee olemaan yritysten ehdoton kilpailuetu tulevaisuudessa. Sitoutuneet ja hyvinvoivat työntekijät tulevat olemaan organisaatioiden menestystekijöiden ja kilpailuedun perusta.
Vasta ilmestyneessä Deloitten Human Capital Trends 2020 –julkaisussa Deloitte nostaa Suomessa tärkeimmiksi henkilöjohtamisen trendeiksi henkilöstön hyvinvoinnin, yhteenkuuluvuuden, (uuden) osaamisen kehittämisen, HR:n muuttuvan roolin ja tiedolla johtamisen.
Great Place to Work on tehnyt vuosikymmenten tutkimustyön erilaisten yritysten parissa ja todennut, että työntekijät kokevat olevansa hyvässä työpaikassa, kun he voivat luottaa organisaation johtoon, ovat ylpeitä työstään ja nauttivat työtovereidensa kanssa työskentelystä. Vajaa yhdeksän kymmenestä työntekijästä pitää työpaikkaansa hyvänä, kun Suomen keskiarvo on alle kuusi kymmenestä.
Miksi työntekijäkokemus on tärkeää?
Tutkimusten mukaan yrityksissä, joissa johdetaan työntekijäkokemusta, on parempi liikevaihto, ne ovat kannattavampia, työntekijät ovat sitoutuneempia jne. Ylipäänsä siis firmoilla, joissa panostetaan työntekijäkokemukseen, menee paremmin.
Forbesin Michael Hinshaw’n kuusi syytä sille, miksi työntekijäkokemukseen kannattaa investoida
Forbesin Michael Hinshaw on listannut 6 syytä sille, miksi työntekijäkokemukseen kannattaa investoida:
1. Pienempi vaihtuvuus
Yrityksissä, joissa panostetaan työntekijäkokemukseen, on pienempi työntekijöiden vaihtuvuus. Yrityksissä, joissa johdetaan työntekijäkokemusta, työntekijöistä viidenosa lähtisi muualle töihin, kun taas niissä yrityksissä, joissa ei johdeta, puolet lähtisi muualle.
2. 20% tehokkaammat työntekijät
Työntekijät, jotka tietävät, että heitä arvostetaan, työskentelevät tehokkaammin jopa ilman valvontaa. Työntekijäkokemukseen panostavissa yrityksissä ihmiset antavat 95% tehostaan, kun heidät jätetään valvomatta. Yrityksissä, joissa ei johdeta työntekijäkokemusta, vastaava prosenttiluku on 55.
3. Parempi liikevaihto ja enemmän voittoa
Työntekijäkokemusta johtavat yritykset tekevät jopa 25% enemmän voittoa kuin ne, jotka eivät johda työntekijäkokemusta. Sitoutumattomat työntekijät voivat maksaa yrityksille jopa 400-500 miljardia euroa. Eli mitä onnellisemmat työntekijät, sitä pienemmät kulut.
4. Sitoutuneemmat työntekijät
Organisaatiot, joissa työntekijät kokevat toiminnan perustuvan luottamukselliseen yrityskulttuuriin, saavuttavat monipuolisia liiketoiminnallisia hyötyjä. Niissä organisaatioissa kehitetään enemmän innovaatioita ja mitataan korkeampaa asiakastyytyväisyyttä. Niiden työntekijät ovat erittäin sitoutuneita, ja ne ovat organisaatioina muita ketterämpiä.
Voidaan sanoa, että sitoutuneet työntekijät vaikuttavat eniten yrityksen positiiviseen tulokseen, vähän sitoutuneiden vaikutus kokonaismenestykseen on kyseenalainen ja aktiivisesti sitoutumattomat työntekijät ovat liiketoiminnalle haitallisia ja tulevat yritykselle kalliiksi.
Ei siis ole yllätys, että sitoutuneista työntekijöistä koostuvat yritykset ovat tuottavampia ja tuloksellisempia. Parhaiten työntekijäkokemusta johtavat firmat ovat 17 % tuottavampia ja 21 % kannattavampia kuin yritykset, joissa ei johdetta työntekijäkokemusta.
5. Tyytyväisemmät asiakkaat
Yrityksissä, joissa johdetaan parhaiten työntekijäkokemusta, asiakaskokemus on tuplasti niin hyvä kuin niissä, joissa johdetaan huonoiten työntekijäkokemusta.
Ja toisin päin: niissä yrityksissä, joissa on mitattu paras asiakaskokemus on 1,5 kertaa sitoutuneemmat työntekijät, kuin niissä yrityksissä, joissa on mitattu huono asiakaskokemus.
6. Kaksi kertaa enemmän innovaatioita
Alati muuttuvassa maailmassa on tärkeää pysyä ajan hermolla ja kyetä kehittymään kehittyvän maailman mukana. Yrityksissä, joissa johdetaan työntekijäkokemusta, innovoidaan kaksi kertaa useammin kuin yrityksissä, joissa työntekijäkokemusta ei johdeta.
Rutiinityötä voi tehdä huonollakin fiiliksellä kohtuullisesti. Luovuus ja ongelmanratkaisu kuitenkin kukkivat, kun työ koetaan merkitykselliseksi. Sisäinen motivaatio ja tunteet ovat yhteydessä luovuuteen. Aidosti luovien ajatusten tuottaminen ja onnistunut inhimillinen kohtaaminen vaativat ihmiseltä innostusta ja hyvää fiilistä. Siksi ihmisen vireys- ja tunnetila töissä muodostuu yhä keskeisemmäksi kilpailueduksi.
BONUS: Parempi työnantajamielikuva
Puskaradio toimii työnantajamielikuvan rakentajana paremmin kuin mikään muu. Kun työntekijät ovat tyytyväisiä, viestivät he hyvää kuvaa työnantajastaan eri medioissa. Hyvissä työpaikoissa 89% työntekijöistä suosittelisi työnantajaansa muille. Jos siis haluaa houkutella parhaita työntekijöitä, kannattaa investoida työntekijäkokemukseen. Yrityksen omat ihmiset ovat parhaita työnantajabrändin lähettiläitä.
Kiinnostuitko?
Pyydä veloitukseton webinaritallenteemme työntekijäkokemuksesta. Siinä kerromme yksityiskohtaisemmin siitä, miksi työntekijäkokemukseen kannattaa investoida ja mitä työntekijäkokemus käytännössä on ja mitä sinun johtajana kannattaa huomioida, kun haluat lähteä miettimään sen kehittämistä.
Käy myös kartoittamassa teidän työntekijäkokemuksenne tilanne vastaamalla lyhyeen kyselyymme. Saat tulokset sähköpostiisi.
Lue lisää sivuiltamme ja ole yhteydessä. Me olemme täällä sinua varten!
Kysy Coachingista:
BBI Coaching team
Soita 020 735 0230 tai lähetä sähköpostia [email protected]