Kuten todettua jo monta kertaa, monessa eri paikassa, elämme poikkeuksellisia aikoja. Jotkut meistä ovat tottuneet tekemään töitä poissa toimistolta eikä se, että heidät on pakotettu siihen, hetkauta suuntaan tai toiseen. Usealle ihmiselle ja organisaatiolle tämä on kuitenkin uusi tilanne ja vaatii uusien rutiinien ja taitojen opettelua. Myös esihenkilölle tiimin etäjohtaminen tarkoittaa uudenlaista asennoitumista esihenkilötyöhön.
Yrityskulttuuri ohjaa yhteisöllisyyteen myös poikkeusaikana – tai sitten ei
On paljolti yrityskulttuurista kiinni miten helposti organisaatio loksahtaa uusiin uomiinsa. Yrityksessä, jossa jo on yhteisöllisyyttä ja jossa tiedonkulku on avointa ja sujuvaa, on varmasti helpompi keksiä keinot säilyttää nämä myös uudessa arjessa.
Mutta mitä sitten, jos yrityskulttuuri ei yllä tukemaan ihmisten hyvinvointia ja työntekemisen tehokkuutta poikkeustilanteessa? Silloin tarvitaan uusia tapoja pitää yhteys yllä, uusia rutiineja. Menetys on suuri, jos ihmiset alkavat kaatua työtaakkansa alle yksin kodeissaan ja voivat huonosti yhteisöllisyyden kadottua koronan jalkoihin.
Työkaveruuden hinta
Kirjassaan Valonöörit filosofi Frank Martela kirjoittaa Nick Powdthaveen tutkimuksesta jossa vertailtiin tietyn rahasumman ja ystävien näkemisen vaikutusta onnellisuuteen. Tutkimuksessa nousi esiin, että
- Ihmiset, jotka näkivät ystäviään harvemmin kuin kerran kuussa vs. ihmiset, jotka näkivät ystäviään melkein joka päivä -> vastaava onnellisuusero = 110 000 € vuosittaiset lisätulot
- Ihmiset, jotka näkivät ystäviään pari kertaa viikossa vs. lähes päivittäin -> vastaava onnellisuusero = 20 000 € vuosittaiset lisätulot
- Naapureiden kanssa puhuminen harvemmin kuin kerran kuussa vs. lähes päivittäin -> vastaava onnellisuusero = 50 000 € vuosittainen lisäansio
Ällistyttävää, eikö?
Voimme siis päätellä millainen vaikutus vallitsevalla poikkeusajalla on työntekijöidemme onnellisuuteen ja työhyvinvointiin. Ehkä tarpeetonta sanoakaan, että hyvinvoivat ihmiset taas ovat tehokkaampia, idearikkaampia työntekijöitä ja ystävällisempiä asiakaspalvelijoita. Tässä vinkkejä esihenkilölle siihen, miten vahvistaa yhteisöllisyyttä ja sosiaalisia kontakteja, vaikkeivat ne kasvotusten ole mahdollisia:
Esihenkilö, muista, että tärkeä tehtäväsi on pitää huolta tiimiläistesi jaksamisesta
Esihenkilöltä tämä aika vaatii paljon, sillä hänen on huolehdittava siitä, että tiimiläiset tietävät mitä tekevät ja että tavoitteet säilyvät kirkkaina mielessä, vaikka toimistolla ei joka päivä kohdatakaan. Kannattaa miettiä oma rutiini uusiksi ja kiinnittää huomiota ainakin näihin seikkoihin:
- Viimeistään nyt on hyvä aloittaa viikottaiset tiimipalaverit, joissa käytte läpi työtilannetta, haasteita ja onnistumisia. Tiimin koosta riippuen tuntikin voi olla riittävä aika luoda yhteistä kuvaa ja yhteisöllisyyttä.
- Kiitä ja kehu! Pohdi myös tiimiläistesi kanssa miten työn voisi hoitaa paremmin. Tänä yksin puurtamisen aikana tarvitaan palautetta ja vuoropuhelua.
- Miten jokainen tiimiläinen kokee etätyöt ja yksin tekemisen? Tarvitseeko joku extra-apua ja –yhteydenpitoa? Olisiko esimerkiksi ulkopuolisesta coachista apua? Sinun esihenkilönä kannattaa olla tietoinen tiimiläistesi tilanteesta.
- Ehtisitkö soittaa jokaiselle tiimiläisellesi esimerkiksi kerran viikossa kysyäksesi työtilannetta, vointia ja ihan vain kuulumisia? Se, että jokainen pääsee puhumaan omista asioistaan kahden kesken on tärkeää kuulluksi tulemista ja voi myös madaltaa kynnystä pyytää apua. Kaikki eivät näin tiivistä yhteydenpitoa tietenkään tarvitse ja sekin on hyvä tunnistaa. Esihenkilönä nyt on erityisen tärkeää, että tunnet alaisesi.
- Muista, että viestintää ei voi olla liikaa. Ihmiset ovat huolissaan yrityksen tulevaisuudesta, omasta työpaikastaan, omasta ja läheistensä turvallisuudesta jne. Jos voit asiallisella viestinnällä esimerkiksi siitä, millaiset tulevaisuudenkuvat yrityksellänne on poikkeustilasta huolimatta, vähentää tiimiläistesi huolta, tee se! Viesti myös se, jos itsekin olet epävarma etkä tiedä.
- Voisitko vastuuttaa tiimiläisesi rakentamaan uudenlaista yhteisöllisyyttä? Täältä voit lukea 4 vinkkiä tiimillesi siihen, mitä he voivat tehdä ilman esihenkilön panostusta.
Tuntuuko, että tarvitset tukea muuttuneeseen rooliisi esihenkilönä?
Ratkaisukeskeisestä coachingista voisi olla apua. Meidän ammattitaitoiset coachimme auttavat sinua kehittymään omia voimavarojasi ja vahvuuksiasi käyttämällä. Lue lisää ja ota yhteyttä!
Kysy lisää:
BBI johtamisen kehitys
Soita 020 735 0230 tai lähetä sähköpostia [email protected]